Werken aan betrouwbaarheid

triangle

Klant: Vion

#branding
#concept
#verpakkingsontwerp
#artwork
#brand book

Vion Food Group heeft een aantal merken in haar portfolio waarmee zij verschillende markten wereldwijd bedienen. Elk met hun eigen specificaties en kwaliteiten. Food Family is hun merk dat in 35 landen bekendheid geniet als betrouwbaar vlees van constante kwaliteit met een hoge leverzekerheid. Het was aan een update toe.

Een precaire klus

Ons werd gevraagd het merkbeeld te moderniseren zonder afbreuk te doen aan de bekendheid en deze zelfs te versterken. Verandering is niet goed voor waarden als betrouwbaarheid en constante kwaliteit. Toch moet je als merk mee met de beeldreferenties van nieuwe generaties om zo stilstand en veroudering tegen te gaan en de markt aan te blijven spreken.

Merkonderzoek

In een sessie met Vion kregen we de complexe vleesmarkt uitgelegd en werd de geschiedenis van het merk uit de doeken gedaan. We onderzochten wat de positie van Food Family in de huidige markt is. Ook bekeken we wat de merkwaarden waren en wat die zouden moeten zijn. Daar kwam uit dat Food Family de betrouwbare full servicepartner is voor vlees van constante kwaliteit. Deze input hebben we verbeeld met moodboards die als inspiratie dienden voor het ontwerpproces.

Wat behoud je en wat mag veranderen?

Je wilt de herkenbaarheid behouden en de goede naam versterken. Als je te veel verandert kun je het merk schaden. Het is zaak goed te kijken wat het merk ‘het merk’ maakt. Het gedeelde ovaal en de kleuren zijn de meest herkenbare eigenschappen van het ontwerp. Deze laten we intact. Het font is verouderd en de doos anoniem wit met slechts het logo als merkuiting.

DRAG

Trusted quality meat since 1997​

De letters in het logo hebben we fier rechtop gezet in een vriendelijk schreefloos font. Een belangrijke toevoeging aan het logo is de pay-off. In 5 woorden geven we aan waar het merk voor staat. Food Family communiceert vrijwel alleen door de dozen waarin het vlees verpakt en de wereld overgestuurd wordt. Door de dozen meer eigenheid te geven en te voorzien van beeld dat de merkwaarden versterkt, genereren we meer communicatie-impact in de markt. De wereldkaart geeft het mondiale karakter van het merk weer.

“Binnen de formule ALDI is de verpakking een zeer belangrijk onderdeel in het contactmoment met- en de communicatie naar de shoppers. Een product moet in staat zijn om vanaf het schap de shopper te verleiden tot aankoop.

De verpakking die door Stas voor de aluminium Moreno capsules van ALDI gecreëerd is, voldoet in ruime mate aan deze voorwaarde en draagt op een constructieve manier bij aan het succes van deze product introductie. Stas is erin geslaagd om de uitstraling van de verpakking positief bij te laten dragen in het slagen van dit nieuwe concept binnen ALDI.”

Femke van Poppel,
Category Manager Breakfast

stas s

Vastleggen van je merkwaarden

Het resultaat is een eigentijds en modern merkbeeld wat herkend wordt door de huidige markt en weer klaar is voor toekomstige uitdagingen. We hebben de merkwaarden vastgelegd in een brand book. Hierin staan ook guidelines voor het gebruik van het logo en het vormgeven van verpakkingen. Door rekening te houden met de grove druktechniek in de vormgeving zijn we zeker van een constante drukkwaliteit. Zo waarborgen we de uitstraling van het merk.