Sterk in eenvoud
Klant: Aldi Nederland
#concept
#verpakkingsontwerp
#artwork
Tapas, een gemaksproduct met de uitstraling van het winkeltje om de hoek. Authentiek, puur en eerlijk. Deze waarden vertalen naar het convenience schap, met een heldere communicatie naar de consument. Tijd voor een update van het segment waar alles draait om het product.
Het tapas assortiment van Aldi Nederland heeft een nieuwe look. Consumenten vinden versbeleving en eerlijke communicatie steeds belangrijker. Transparant, vers en stijlvol. Het is een assortiment met veel verschillende producten en smaakvarianten in dezelfde verpakkingen. Dit vraagt om regie en overzicht.
Stap voor stap
Als eerste hebben we de markt geanalyseerd. We hebben onderzocht wat de trends en ontwikkelingen zijn. Hoe wil Aldi de producten positioneren en hoe kan men onderscheid maken in het schap. Tapas producten zijn verpakt in kleine verpakkingen met weinig ruimte voor communicatie. Bovendien wil de klant graag zien wat hij koopt.
Om een consistente lijn te ontwerpen houden we rekening met de volgende punten:
- Producten en smaakvariaties
- De combinatie van producten in de displaydozen
- Diverse keurmerken, o.a. Beter Leven, ASC en MSC logo’s
- Overgang van vermelding energiewaarde naar Nutriscore
- Transparante verpakkingen, dus leesbaarheid waarborgen op de alle producten
- Verschillende verpakkingsvormen
- Beheersbare drukkwaliteit zodat de uitstraling gewaarborgd is
Tijdens het proces hebben we alle producten en smaakvariaties naast elkaar gezet. Dat gaf overzicht van de gemene delers én de uitzonderingen. De kaders werden zo een stuk duidelijker.
It’s all-in the details
Super simpel en bijna geen vormgeving, toch hebben we over elk detail nagedacht. Alle productnamen staan op eenzelfde lijn. Boven en onder de naam is ruimte voor een subtekst, bijvoorbeeld de smaak of categorie. Het lijntje is een knipoog naar de tapas-prikker met daaronder ruimte om de wettelijke verplichtingen te plaatsen.
De focus ligt volledig op het product, de vormgeving is dienend. Daarom is bewust gekozen om geen kleur toe te passen in de typografie. De strakke letter in kapitalen met een rauw randje, maakt het extra ambachtelijk en geeft sfeer.
“Stas heeft onze wensen goed weten te vertalen en daarmee een succesvolle nieuwe verpakkingslijn neergezet. Feedback wordt altijd goed en snel verwerkt dankzij de professionaliteit, vlotte communicatie en korte lijntjes.”
Wendy,
Marketing & communicatie – Pluggerz
Echte vers perceptie
We hebben gezorgd voor een rustige en heldere verpakkingslijn. Je navigeert op product en wordt geholpen door de vormgeving. Alsof je voor de vitrine van dat ene kleine verswinkeltje staat en lekkere verwennerijen uitkiest.